Als je rondkijkt in de wereldkerk, dan merk je al snel dat onze cultuur, opvoeding en biografie (en er zou nog meer te noemen zijn) ons bijbellezen beïnvloedt. Daarbij zeg ik meteen dat dit ‘normaal’ is. We kunnen niet anders dan de bijbelse verhalen lezen vanuit onze eigen context en door een leesbril die door allerlei factoren wordt beïnvloed. Het is dus helemaal niet ‘erg’ (als je dat woord wilt gebruiken). Het gaat er vooral om dat je je bewust bent van het feit dát het zo is. Het gaat me nu vooral even om de bewustwording; later kom ik nog wel een keer terug op hoe je hiermee om kunt gaan.
De doop van de kamerling (Rembrandt)
In de praktijk is het veel gemakkelijker om deze beïnvloeding te zien bij anderen die in de tijd of in cultuur verder van je af staan. Kijk bijvoorbeeld eens naar het schilderij hieronder van Rembrandt van Rijn dat de doop van de kamerling voorstelt (het verhaal uit Handelingen 8). Ik zag het pas in het Museum Catharijneconvent in Utrecht (en kocht de ansichtkaart ervan).
Ik ga het niet eens analyseren: één beeld zegt meer dan duizend woorden. Aan de ene kant zie je de voor Rembrandt exotische (oosterse) elementen (tulband, palmboom), maar wat vooral opvalt zijn de elementen die de tijd van Rembrandt zélf weerspiegelen (boek, kledij, paarden, etc.). Hoe langer je kijkt, des te meer je díe kant van het schilderij ziet. En dat maakt deze afbeelding dan ook zo boeiend!